Wachttijd
Sinds de start van mijn eigen praktijk bestaat er een lange wachtlijst en de wachttijd betreft jaren.
Velen van u hebben een lange en zware tocht vol onbegrip, frustraties en misdiagnosen achter de rug en er spelen ongetwijfeld grote problemen, ernstige klachten, vele vragen van u, uw familie, uw behandelaars, forse beperkingen en mogelijk conflicten en deadlines met instanties. Wij zijn er van overtuigd dat u zo snel mogelijk geholpen wilt worden. U mag er op vertrouwen dat wij zorgvuldig en rekening houdend met ieders belangen met uw aanmelding aan de slag gaan, waarbij de lengte van uw wachttijd slechts één van de factoren is die bepalen wanneer u gezien kan worden. De argumenten waarom u, of uw familielid nu net wél voorrang behoeft, heb ik al vele malen gehoord van uw lotgenoten en zijn vaak op vele anderen die op de wachtlijst staan ook of in nog grotere mate van toepassing. Wij weten dat er weinig tot geen andere plaatsen zijn waar u terecht kunt. Echter uw argumenten, zeker bij herhaling, met mij delen via mail en telefoon, vertraagt het proces voor allen, ook voor u.
Conform richtlijn van de NZa berichten wij u over het volgende; wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact met uw zorgverzekeraar opnemen voor wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u hierin ondersteunen, zodat u mogelijk sneller geholpen kunt worden. Helaas blijkt dit echter in de praktijk niet zo heel veel zin te hebben.
Klachten en geschillencommissie
Indien u het gevoel heeft gekregen dat u onzorgvuldig behandeld bent of dat u vindt dat bepaalde zaken beter hadden gekund hopen wij dat u contact met ons opneemt, zodat wij dit met u kunnen oplossen. Mocht u behoefte hebben aan ondersteuning hierin, dan kunt u zich wenden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris, die kan helpen met advies en mede kan ondersteunen in het zoeken naar een oplossing. Bij het indienen van een schriftelijke klacht zullen wij zo spoedig mogelijk, in ieder geval uiterlijk 6 weken na indiening van deze klacht met een oordeel komen. Mocht er onverhoopt toch geen oplossing tot stand komen, dan kunt u zich tot een onafhankelijke, wettelijk erkende geschilleninstantie (Zorggeschil) wenden om daar het geschil aan voor te leggen.
Informatie hierover kunt u terugvinden in het
en
Verwijzingen
U heeft in ieder geval een verwijzing nodig van een (huis)arts.
Uw verwijsbrief dient naast een vraagstelling ook informatie over uw medische voorgeschiedenis en informatie over uw huidige medicatie, te bevatten.
Deze verwijsbrief kunt u richten aan:
Janssen Rehabilitation Medicine & Consultancy
Emile P.F. Janssen, revalidatiearts.
Postadres: Kempenstraat 8,
6137 KL Sittard.
E-mail adres: infojrmc@janssen-rehabilitation.nl
Zorgmailadres: janssenrehabilitationmedicineenconsultancy@zorgmail.nl
Declaratie en vergoeding zorgkosten
De Nederlandse Zorgautoriteit heeft aan Janssen Rehabilitation Medicine and consultancy (JRM&C) een beschikking als solist afgegeven (deze beschikking is te raadplegen op de
)
Met de afgifte van deze beschikking valt de praktijk onder de reikwijdte van de Prestatie- en tariefbeschikking medisch specialistische zorg 2017, kenmerk: TB/REG-17620-02. Hierdoor beschikt de praktijk over de vereiste juridische titel om de door de medisch specialist geleverde, respectievelijk te leveren zorg bij een zorgverzekeraar of consument in rekening te brengen.
Hiertoe kunnen wij gebruik maken van de prestatiebeschrijvingen (DBCzorgproducten en overige zorgproducten) en tarieven van de Prestatie- en tariefbeschikking medisch specialistische zorg. Dat betekent dat de inhoudelijke behandeling binnen het kader van Medisch Specialistische zorg/Ziekenhuiszorg past en voor vergoeding vanuit de basisverzekering in aanmerking komt. Uw eigen risico kan daarop dus van toepassing zijn.
JRM&C maakt gebruik van de onderstaande DBC-zorgproducten en de daarbij behorende declaratiecodes, waarbij de gebruikte code afhankelijk is van de benodigde en noodzakelijke intensiteit van behandeling.
1. zorgproductcode 9990027198; consult(en) en/of behandeling door Revalidatiearts en/of meerdere zorgverleners tot maximaal 4 gewogen behandeluren (per subtraject) bij revalidatiebehandeling, waarbij de declaratiecode 14E489 gehanteerd wordt.
2. zorgproductcode 990027199; behandeling door Revalidatiearts en/of een of meerdere zorgverleners met meer dan 4 tot maximaal 9 gewogen behandeluren (per subtraject) bij revalidatiebehandeling, waarbij de declaratiecode 14E490 gehanteerd wordt.
Sommige ziektekostenverzeraars spreken over “gemiddelde” of “marktconforme” of “redelijke” tarieven. Wij hanteren de door de NZa vastgestelde tarieven, net zoals andere aanbieders van ongecontracteerde medisch specialistische zorg. De onderstaande door de NZa vastgestelde declaratietarieven voor 2023, behorend bij betreffende declaratiecodes zijn: 14E489 € 307,37 (integraaltarief) 14E490 € 1047,63 (integraal tarief). Eventuele (meestal jaarlijks) aanpassingen van deze tarieven nemen wij over. Voor de laatst geldende declaratietarieven zie de website van de NZa (-home-zorgsectoren-medisch specialistische zorgproductapplicatie - zoeken zorgproduct). Hiermee declareren wij conform de regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Let op: er worden door ons, conform de NZa declaratieregels DBC trajecten met een door de NZa vastgestelde looptijd gedeclareerd. We kunnen start en sluitingsdatum hiervan niet aanpassen. Dit kan betekenen dat een DBC traject in het ene kalenderjaar start en sluit in het volgende kalenderjaar. Dit betekent dat wij het tarief hanteren van het kalenderjaar waarin het DBC traject startte en dat u dit uitsluitend bij de ziektekostenverzekeraar en volgens de in dat jaar geldende polis, kunt declareren.
JRM&C is een zorgaanbieder zonder contract met zorgverzekeraars.
Afhankelijk van uw polis (restitutie of naturapolis) kan het zijn dat u een eigen bijdrage heeft.
Vergoeding door zorgverzekeraars vindt plaats op basis van het Wmg-tarief (= integraal tarief) conform de wet marktordening gezondheidszorg of het marktconform tarief. Dit tarief wordt per zorgverzekeraar zelf vastgesteld en is een percentage van het gemiddeld gecontracteerde tarief. Voor welk tarief u in aanmerking komt, hangt dus af van uw polis.
Ons advies is altijd vooraf met uw zorgverzekeraar te overleggen, ook met betrekking tot welke (extra) voorwaarden zij mogelijk stellen aan niet-gecontracteerde zorg, zodat u niet achteraf voor onaangename verrassingen komt te staan.
Daarnaast kan het zijn dat uw zorgverzekeraar extra voorwaarden stelt, indien u naar een niet gecontracteerde zorgverlener gaat. In dat geval kunt u
gebruiken bij uw aanvraag voor vergoeding.
Tenslotte: aangezien vergoeding plaatsvindt vanuit de basiszorg, dient u naast een eventuele eigen bijdrage ook rekening te houden met het verplicht eigen risico.
Meer informatie over het declaratietraject en de wijze van facturering kunt u ook vinden in onze
.